
Kan vi hjälpa dig?
Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna. Du kan även kontakta vår kundtjänst. Lämna gärna feedback som hjälper oss bli bättre.

Kan vi hjälpa dig?
Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna. Du kan även kontakta vår kundtjänst. Lämna gärna feedback som hjälper oss bli bättre.

Vanliga frågor
Här hittar du svaret på många av de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret är du givetvis välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Kontakta oss
Har du frågor eller funderingar?
Behöver du hjälp med något? Du kan kontakta vår kundtjänst via mail – vi svarar inom 24 timmar, men oftast snabbare än så.

Hjälp oss bli bättre
RemissHjälpen är en tjänst av människor – för människor. Har du något tips på vad vi kan göra annorlunda, förbättra eller förändra? Skriv en rad eller flera och berätta mer!
Hjälp oss bli bättre
Kontakta oss
Vanliga frågor
Kan jag få remiss till röntgen eller blodprovstagning?
Vi kan inte skicka remiss till blodprovstagning. För den som önskar finns möjlighet att få hjälp med remiss till MR & ultraljudsundersökningar i stora delar av Sverige. Det alternativet finns tillgängligt för den som önskar betala privat. För mer information om MR & ultraljud, klicka här.
Vad händer om min remiss bli nekad?
I nuläget nekas mellan 20 – 50 % av alla remisser på ett nationellt plan. Vissa vårdgivare nekar mer än andra. Det är vår uppgift att remittera dig till lämplig vårdgivare baserat på besvär och symtom. Blir din remiss nekad tar vi kontakt med dig för att se hur vi kan hjälpa dig åter. Som tur är har vi i genomsnitt ca 90 % godkända remisser.
Vad händer när min remiss bli godkänd?
När din remiss blir godkänd kontaktas du av vald vårdgivare för besök. Du får en kallelse med tidpunkt och plats.
Kostar det något?
När du träffar annan vårdgivare än RemissHjälpen betalar du i vanlig ordning för det besöket. Via den offentliga vården skickar vi endast remisser och bokar besök hos vårdgivare där frikort och högkostnadsskydd gäller. Vård på lika villkor är väldigt viktigt för oss.
Är det säkert?
Vi har ett integrerat säkerhetssystem med utgångspunkt i de bestämmelser som dikteras i dataskyddsförordningen GDPR. Vi har anpassat vår säkerhet för att ligga i framkant och följer de lagar och förordningar som gäller vid hantering av personuppgifter. Vi lyder även under patientdatalagen, hälso- och sjukvårdslagen och är under tillsyn från inspektionen för vård och omsorg.
Hur lagras mina uppgifter?
Dina uppgifter lagras krypterat och säkert då vi förhåller oss till dataskyddsförordningen och personuppgiftslagen. Du kan när som helst begära att de tas bort genom att kontakta vår kundtjänst. Kom ihåg att din inloggningsfunktion försvinner och att vi inte kan söka på ditt ärende om du gör detta. Det som journalförs kan inte tas bort.
Vem kan läsa min journal?
Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. RemissHjälpen är ålagda att följa samma regler som andra aktörer inom vården.
Kan jag spärra min journal för andra vårdgivare?
Tack vare så kallad sammanhållen journalföring kan vårdpersonal snabbt få en samlad bild av din vårdhistorik, oavsett var i Sverige du söker vård. Detta gör det lättare att ge dig säker vård, och du behöver inte själv komma ihåg detaljer från dina tidigare kontakter med vården.
Endast vårdgivare som ger dig vård eller behandling får ta del av din journal, och uppgifterna i journalen ska vara av betydelse för din aktuella vårdsituation. Dessutom krävs ditt samtycke till att vårdgivaren läser journalen.
Om du av någon anledning helt eller delvis vill spärra dina journaluppgifter från sammanhållen journalföring, har du som patient rätt att göra detta:
RemissHjälpen är underleverantör till Husläkarna Skrea AB i Region Hallands län. För att spärra dina journaluppgifter från sammanhållen journalföring, kontakta region Halland.
Du kan läsa mer om journaler, sekretess och sammanhållen journalföring hos 1177.
Kan jag få tillgång till min journal?
Ja, dels kan du alltid logga in och se dina svar på frågorna och din konversation med vårdpersonalen. Om du behöver en mer formell version av din journal, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Varför använder ni BankID?
BankID använder vi som ett sätt att legitimera dig och styrka din identitet. Även för underskrift till samtyckte av våra allmänna villkor. Dessutom är det en viktig säkerhetsaspekt i hanteringen av personuppgifter.
Hur skyddar sig RemissHjälpen mot dataintrång?
Vi har en väl utarbetat säkerhetsprocess som leds av erfarna dataingenjörer och experter på datasäkerhet, för att du ska känna dig trygg i ditt användande av tjänsten.
Vad gör jag om jag har problem med att logga in?
Om du har svårigheter att logga in så kontaktar du vår kundtjänst som hjälper dig vidare.
Vilka/vad är Visiba care?
Visiba care är en samarbetspartner till RemissHjälpen. Det är via deras plattform som kommunikationen sker igenom.
Hur lång tid får jag vänta på kallelse/besked?
Det varierar från landsting till landsting. Det finns även variationer beroende på vårdgivare. Du kan räkna med att du har ett svar 1-14 dagar efter att remissen skickats. Vi skriver endast remiss till vårdgivare som ger vård inom den nationella vårdgarantin, men ofta mycket snabbare än så.
Vad gör jag om ni inte kan erbjuda den specialist eller undersökning jag vill ha?
Vi kan remittera till i princip alla specialistläkare, en del undersökningar och de flesta utredningar. Det finns dock begränsningar där särskilda undersökningar/besök/operationer kräver att du genomgått en grundlig utredning på primärvårdsnivå först. Ifall vi inte kan hjälpa dig med remiss slussar vi dig alltid rätt för att komma vidare.
Kan jag söka vård för mitt barn?
Ja, det går bra så länge du är laglig vårdnadshavare till barnet. Du loggar in med ditt BankID som vanligt.
Kan jag få en remiss från de läkare jag träffar?
Ja, du kan givetvis få en remiss från den specialistläkare du väljer att träffa.
Är RemissHjälpen en vårdgivare?
Ja, RemissHjälpen är en registrerad vårdgivare under tillsyn från inspektionen för vård och omsorg. Vi lyder under patientdatalagen och hälso- och sjukvårdslagen. Vi journalför dina besök hos oss.
Hur loggar jag in?
Du loggar enkelt in med hjälp av BankID. Du får därefter svara på x antal frågor – innan du kopplas ihop med legitimerad sjukvårdspersonal hos RemissHjälpen.
Behandlar ni besvär online?
Ja, vi kan behandla besvär online inom ramen för vad som kan behandlas online/digitalt.
Är ni en vanlig vårdgivare?
Ja, vi är en vanlig vårdgivare med ett annorlunda förhållningssätt. Vi är ålagda att följa samma regler som övriga vårdgivare i Sverige, men väljer att ge mer makt åt patienten och dennes önskemål. Vi bedömer, ger råd, behandlar, hänvisar och remitterar allt utefter behov.
Skriver ni ut läkemedel som är narkotikaklassade?
Nej, vi skriver inte ut läkemedel som är beroendeframkallande eller narkotikaklassade.
Vilka typer av besvär och sjukdomar kan ni hjälpa mig med?
Vi kan hjälpa dig med en rad olika besvär och sjukdomar. Ladda ner appen eller sök vård via datorn så kommer du kunna välja det område du vill ha hjälp inom. Hittar du inte det du är ute efter kan du alltid välja ”allmän bedömning” så hjälper vi dig vidare.
Jag är under 18 år. Kan jag logga in med BankID?
Nej. Du som är under 18 år söker vård tillsammans med din förälder som loggar in med sitt BankID.
Varför gör ni det här?
Vi älskar att sätta den vårdsökande först och tar till alla medel för att du ska få vården du behöver och förtjänar! Vi är trötta på utdragna processer och onödigt lidande för människor! För varje dag vi blir större och växer, så växer även vårt inflytande att förändra befintliga strukturer. Se oss som din förstahandskontakt när du söker vård så är du med och flyttar makten till patienternas sida!
Kan ni hjälpa mig boka tid på vårdcentralen?
Beroende på hur vänligt inställd din vårdcentral är, kan vi hjälpa till att boka tid. Det görs alltid en bedömning av dina besvär av våra sjuksköterskor. Om han eller hon bedömer att ett besök på vårdcentralen är lämpligt kan vi i vissa fall vara behjälpliga med tidsbokning.
Vi vill uppmärksamma dig på att du nu går in på RemissHjälpen Privat Vård.
Här kan du beställa MR och ultraljudsundersökningar med uppföljning av läkare.