Specialiserad vård på dina villkor

Så funkar det

Via RemissHjälpen kommer du enkelt i kontakt med den specialiserade vården. Både fysiskt och digitalt. Nedan kan du läsa mer om hur det går till.

1

Välj typ av vård och svara sedan på frågorna som dyker upp.

Du beskriver sedan dina besvär genom att svara på frågor om dina symtom, tidigare sjukdomar, läkemedel du använder, med mera. Är du osäker kan du alltid välja ”allmän bedömning” efter att du loggat in. Du som är vårdnadshavare kan kostnadsfritt söka vård för ditt/dina barn hos oss.

2

Prata med sjuksköterska först.

Ni går tillsammans igenom de svar du lämnat. Sjuksköterskan gör en bedömning av dina besvär och kommunicerar sedan med dig som vårdsökande. Du kan få hjälp med remiss till den specialiserade vården eller att boka tid på vårdcentral – till såväl fysisk som digital vård, baserat på ditt besvär. Vi hjälper dig korta väntetid, spara pengar och få tillgång till bästa tillgängliga vård runtom i Sverige. Kommunikationen sker i första hand via chatt men även via video eller telefon vid behov.

3

Vi hjälper dig!

När du kommunicerar med oss kommer vi presentera väntetider och berätta vad de olika vårdgivarna är bra på – allt för att göra ditt val så enkelt som möjligt.
I vår databas lagrar vi information om remisskrav, vårdgivarspecifik information och väntetider rikstäckande.

Oavsett vilket besvär du har – hjälper vi dig rätt!

4

Träffa läkaren fysiskt eller digitalt.

Väljer du att boka vårdcentralsbesök får du reda på tid och plats direkt i chatten. Det skickas även ut kallelse per post.

Väljer du att få remiss till den specialiserade vården får du besked om kallelse per post. Det tar mellan 1–10 dagar. Väntetiden därefter överstiger aldrig 90 dagar när du använder RemissHjälpen. Vi remitterar endast till vårdgivare som klarar att ge vård inom nationella vårdgarantin. Ofta inom loppet av några veckor!

Väljer du att träffa läkare/specialistläkare online hjälper vi dig vidare kring hur besöket går till – oftast sker det via ett videobesök.

De vanligaste frågorna

Nej, vi kan inte skicka remiss till blodprovstagning eller röntgenundersökningar. Den hjälpen får du i samband med ditt bokade besök fysiskt eller digitalt. I övrigt kan vi skicka remiss till det allra mesta.

Du möter vår legitimerade sjukvårdspersonal via chatt, video eller telefon. Det besöket är avgiftsfritt för alla svenska medborgare. Du loggar in och legitimerar dig med BankID.

RemissHjälpen hjälper dig med bedömning, råd, hänvisning och behandling. Vi hjälper dig rätt och sparar både tid, pengar och lidande för dig som vårdsökande.

Ja, RemissHjälpen är en registrerad vårdgivare under tillsyn från inspektionen för vård och omsorg. Vi lyder under patientdatalagen och hälso- och sjukvårdslagen. Vi journalför dina besök hos oss.

För svaret på fler vanliga frågor.

Vanliga Frågor