
Kan vi hjälpa dig?
Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna. Du kan även kontakta vår kundtjänst. Lämna gärna feedback som hjälper oss bli bättre.

Kan vi hjälpa dig?
Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna. Du kan även kontakta vår kundtjänst. Lämna gärna feedback som hjälper oss bli bättre.

Vanliga frågor
Här hittar du svaret på många av de vanligaste frågorna. Hittar du inte svaret är du givetvis välkommen att kontakta vår kundtjänst.

Kontakta oss
Har du frågor eller funderingar?
Behöver du hjälp med något? Du kan kontakta vår kundtjänst via mail – vi svarar inom 24 timmar, men oftast snabbare än så.

Hjälp oss bli bättre
RemissHjälpen är en tjänst av människor – för människor. Har du något tips på vad vi kan göra annorlunda, förbättra eller förändra? Skriv en rad eller flera och berätta mer!
Hjälp oss bli bättre
Kontakta oss
Vanliga frågor
Vad kostar det?
Priset varierar beroende på vilken undersökning du väljer. Det finns att hitta på ett par platser på hemsidan och även inne i appen. Du kan även klicka här.
Vad ingår i priset?
I priset ingår alltid bedömning och remiss av läkare till själva undersökningen, samt uppföljning med läkare. Om undersökningen visar något som behöver utredas vidare hjälper vi dig med remiss till adekvat vård.
Hur betalar jag?
När du loggat in och svarat på frågor kommer du få möjlighet att betala via Swish. Du kan också betala mot faktura men det kan fördröja tiden det tar att få remiss skickad. Vi rekommenderar betalning med Swish för snabb handläggning.
Vad händer om det upptäcks något vid undersökningen?
Upptäcker vi något som kräver fortsatt vård kommer du vid ditt efterföljande samtal med läkare att få hjälp med remiss till adekvat vård.
Vill jag veta?
Det är upp till var och en att själv avgöra.
Det finns många fördelar med att upptäcka skada eller sjukdom tidigt för att kunna bota eller rehabilitera. Ibland kan det även vara skönt att med stor sannolikhet veta att man faktiskt inte har någon påvisbar sjukdom eller skada. I de flesta fall hittar man inget allvarligt fynd.
Finns det risk för falska fynd?
När man genomgår en undersökning finns det en liten risk för falskt positiva fynd. Vid en undersökning kan man inte alltid bedöma om ett fynd är farligt eller ofarlig, vilket innebär att man måste utreda vidare för att bekräfta diagnosen. Om det behövs remiss till vidare vård, hjälper våra läkare dig med detta.
Vad är en ultraljudsundersökning och innebär det någon risk att undersökas?
Ultraljud är högfrekvent ljud som alstras i en kristall. Ultraljudskristallen avger varje sekund tusentals ljudsignaler som reflekteras tillbaka beroende på det undersökta organets täthet. Kristallen är också mottagare av ljudet som omvandlas till en bild på en tv-skärm. Tekniken bygger alltså på ljudvågor och inte på röntgenstrålning. Det innebär att du som undersöks inte utsätts för eventuellt skadlig strålning.
Med ultraljud är det möjligt att undersöka vävnader och organ som innehåller vatten, exempelvis livmoder, njurar, gallblåsa och blodkärl. Det är även möjligt att se förändringar som knölar, cystor, tumörer eller inflammationer, samt att undersöka foster.
Vad är en magnetkameraundersökning (MR) och innebär det någon risk att undersökas?
Magnetkameraundersökning är en undersökningsmetod som används för att upptäcka sjukdomar och se skador i kroppen. Magnetkameran kan också användas för att se om en behandling, till exempel en strålbehandling eller en operation, har haft effekt.
Till skillnad från en röntgenbildtagning används inte någon röntgenstrålning när du undersöks med magnetkamera. Därför kan du undersökas flera gånger utan att riskera att påverkas av strålning.
När kan det vara aktuellt att avstå från ultraljudsundersökning?
På senare år har allt fler föräldrar börjat efterfråga souvenirbilder och filmer på foster, ibland flera gånger under en graviditet.
Även om metoden bland allmänheten betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan hos foster som exponeras för ultraljud. Därför ska metoden enbart användas i medicinskt syfte när det gäller ultraljud av foster.
När är en magnetkameraundersökning olämplig?
Det starka magnetfält som finns i undersökningsrummet drar till sig magnetiska föremål som består av järn. Magnetfältet påverkar också elektronisk utrustning och kan göra att utrustningen slutar fungera. Du ska därför inte undersökas med magnetkamera om något av följande gäller för dig:
Du har elektronisk utrustning inopererad i kroppen, till exempel pacemaker, insulinpump, cytostatikapump, elektroder för nervstimulering eller cochleaimpantat i örat. Ibland måste du undersökas med magnetkamera även om du har en pacemaker, men då måste en hjärtläkare övervaka undersökningen. Ofta måste pacemakern programmeras om efter undersökningen.
Du har fått magnetiska metallclips inopererade i stället för stygn. Clipsen som kallas kirurgiska häftklamrar finns kvar i kroppen och kan på grund av det starka magnetfältet ändra läge och skada vävnaden runt omkring. De clips som används idag är oftast inte magnetiska.
Du har metallsplitter i ögat eller i någon annan del av kroppen. Metallsplittret kan ändra läge och orsaka blödning eller annan skada.
Du är gravid. Det finns ingen vetenskapligt bevisad risk att foster skadas om den som är gravid undersöks med magnetkamera, men motsatsen är inte heller bevisad. Därför blir du oftast undersökt med ultraljud i stället om du är gravid.
Hur går en magnetkameraundersökning till?
Den vanligaste modellen av magnetkamera har ett undersökningsutrymme som ser ut som en tunnel med öppningar i båda ändarna. Tunneln är cirka två meter lång, med en diameter på 60-70 centimeter. Vissa modeller är öppna även på sidorna och har kortare tunnel. Det finns också små magnetkameror med svagare magnetfält som används för att undersöka ben och armar.
Det hörs ett ganska kraftigt knackande och surrande ljud när magnetkameran tar bilderna, så du får ha hörselskydd på under undersökningen. Om du är känslig för ljud kan du ta med öronproppar och ha under hörselkåporna. Be personalen om hjälp så att hörselskyddet sitter på ordentligt innan undersökningen börjar. Var också beredd på att britsen vibrerar lätt under undersökningen. Under tiden bilderna tas är det viktigt att du ligger så stilla du kan.
Cellskräck och/eller klaustrofobi?
Undersökningen gör inte ont, men vissa kan tycka att det känns obehagligt att ligga stilla en längre tid i det ganska trånga undersökningsutrymmet. På vissa mottagningar får du ta med dig en vän eller närstående in undersökningsrummet, vilket kan kännas lugnande. Du kan få ett lugnande läkemedel före undersökningen om du tycker att det känns mycket obehagligt. Då ska du inte köra bil under timmarna efter undersökningen.
Om du har cellskräck eller klaustrofobi ska du tala om det för personalen så att de kan hjälpa dig på bästa sätt.
Gäller min privata sjukvårdsförsäkring hos er?
Nej, i regel gäller inte privata sjukvårdsförsäkringar hos oss.
Finns det någon åldersgräns?
Ja, du måste vara minst 18 år fyllda.
Är det säkert?
Vi har ett integrerat säkerhetssystem med utgångspunkt i de bestämmelser som dikteras i dataskyddsförordningen GDPR. Vi har anpassat vår säkerhet för att ligga i framkant och följer de lagar och förordningar som gäller vid hantering av personuppgifter. Vi lyder även under patientdatalagen, hälso- och sjukvårdslagen och är under tillsyn från inspektionen för vård och omsorg.
Hur lagras mina uppgifter?
Dina uppgifter lagras krypterat och säkert då vi förhåller oss till dataskyddsförordningen och personuppgiftslagen. Du kan när som helst begära att de tas bort genom att kontakta vår kundtjänst. Kom ihåg att din inloggningsfunktion försvinner och att vi inte kan söka på ditt ärende om du gör detta. Det som journalförs kan inte tas bort.
Vem kan läsa min journal?
Din patientjournal skyddas av sekretess, dvs endast den sjukvårdspersonal som har hand om vården av dig, eller av annan anledning behöver uppgifterna för att kunna utföra sitt arbete inom vården, tillåts läsa din journal. RemissHjälpen är ålagda att följa samma regler som andra aktörer inom vården.
Är RemissHjälpen en vårdgivare?
Ja, RemissHjälpen är en registrerad vårdgivare under tillsyn från inspektionen för vård och omsorg. Vi lyder under patientdatalagen och hälso- och sjukvårdslagen. Vi journalför dina besök hos oss.
Kan jag få tillgång till min journal?
Ja, dels kan du alltid logga in och se dina svar på frågorna och din konversation med vårdpersonalen. Om du behöver en mer formell version av din journal, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.
Varför använder ni BankID?
BankID använder vi som ett sätt att legitimera dig och styrka din identitet. Även för underskrift till samtycke av våra allmänna villkor. Dessutom är det en viktig säkerhetsaspekt i hanteringen av personuppgifter.
Hur skyddar sig RemissHjälpen mot dataintrång?
Vi har en väl utarbetat säkerhetsprocess som leds av erfarna dataingenjörer och experter på datasäkerhet, för att du ska känna dig trygg i ditt användande av tjänsten.
Vad gör jag om jag har problem med att logga in?
Om du har svårigheter att logga in så kontaktar du vår kundtjänst som hjälper dig vidare. Glöm inte ange ditt telefonnummer.